ZAPRASZAMY NA KOLEJNĄ EDYCJĘ 4-7.06.2024!!! 🔥📣🔥📣  

Organizator:

ITM_talks: idealny operator chmurowy

Podziel się

Co powstrzymuje przedsiębiorstwa przed inwestycją w rozwiązania chmurowe? Jakie cechy powinien posiadać ich idealny dostawca? Na co zwrócić uwagę, planując transformację cyfrową w firmie? Na te i inne pytania odpowiadają Arkadiusz Kawa z Instytutu Logistyki i Magazynowania Sieci Badawczej Łukasiewicz oraz Michał Jaworski z Microsoft Polska.

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentami pierwszego odcinka ITM_talks. Przedstawiamy krótkie wypowiedzi prelegentów, którzy podczas czerwcowego spotkania podzielili się z nami swoim doświadczeniem i wiedzą na temat najlepszych na rynku rozwiązań chmurowych.

ITM_talks: idealny operator chmurowy

Jak wybrać operatora chmurowego? Jakie powinien posiadać cechy?

Dr hab. Arkadiusz Kawa,  Dyrektor Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytutu Logistyki i Magazynowania

Tutaj ważna jest nie tyle bariera technologiczna, a mentalna – żeby ludzi przekonać do korzystania z chmury danych, musimy ją w pierwszej kolejności pokonać. Warto zatem pamiętać, że my na co dzień korzystamy z chmury danych, używając poczty elektronicznej i innych aplikacji. Często nie zdajemy sobie sprawy, że te dane funkcjonują w tego typu przestrzeni. Tak samo wygląda sytuacja z dostępem do danych firmowych z telefonów komórkowych, dzisiaj często przebywając poza biurem przeglądamy np. pocztę elektroniczną, odpisujemy na maile itd.  Warto pamiętać, że te procesy możliwe są dzięki chmurze danych.

Przechodząc do kryteriów wyboru operatora, to na pewno należy zwrócić uwagę na kwestie technologiczne oraz wziąć pod uwagę dostępną infrastrukturę. Gdzie ta infrastruktura jest postawiona, w jaki sposób jest zabezpieczona, jaka jest odległość do np. lotniska czy kolei, aby uniknąć jakichkolwiek wypadków. To też jest kwestia referencji, czyli dla kogo jak kto pracuje i co do tej pory zrobił, taka wiedza buduje zaufanie do operatora.  Parametrów dot. operatora chmury jest bardzo wiele, ale tak naprawdę kwestie zaufania i bezpieczeństwa są kluczowe.

Michał Jaworski, Dyrektor Strategii Technologicznej oraz Członek Zarządu Microsoft

Padło słowo zaufanie. Kiedy możemy zrobić pewne rzeczy? Wtedy, gdy mamy zaufanie do dostawcy naszych rozwiązań. Ale co to właściwie znaczy? Pewien klasyk mawiał, że zaufanie to sprawdzanie. Bez względu na to, o jakim procesie mówimy, czy to będzie proces samej produkcji czy logistyki dostaw, sprzedaży, marketingu, customer service czy support service – to każdy z nich może być ucyfrowiony na różne sposoby. Jeżeli natomiast patrzymy na bezpieczeństwo, to musimy wziąć pod uwagę kilka rzeczy. Po pierwsze kwestie prawne – od ok. 2 lat rozmawiamy o RODO i zastanawiamy się, co oznacza powierzenie danych, w jakich sytuacjach pojawia się Urząd Ochrony Danych Osobowych i kiedy interweniuje. Druga część to strona techniczna –  w jaki sposób są skonstruowane data center, nie wszyscy wiedzą, że np. do naszego data center nie mogą prowadzić proste drogi, aby nie ułatwiać ewentualnego ataku terrorystycznego. A od strony fizycznej jeśli wejdzie pamięć masowa do data center, to ona nigdy stamtąd nie wychodzi, ponieważ zgodnie z procedurami jest niszczona. Czyli mamy stronę prawną, techniczną i kompetencyjną – musimy  bowiem mieć ludzi wynajętych lub zatrudnionych u siebie, którzy rozumieją, co należy robić, żeby uniknąć błędów.

A teraz najważniejsza kwestia, czyli część organizacyjna, tj. biznes musi wiedzieć i rozumieć, do czego transformacja cyfrowa ma służyć. Bez względu na to, czy organizujemy bezpieczeństwo czy logistykę dostaw czy proces obsługi klienta na nowo, kluczowi są ludzie z biznesu. Nigdy nie wolno tych grup zostawić samych sobie. Apeluję, żeby nie zostawiać prawników samych sobie, techników, specjalistów ds. bezpieczeństwa itd., ponieważ nic dobrego z tego nie wyjdzie. Im prędzej ci wszyscy ludzie razem usiądą i będą wiedzieli, ze grają do jednej bramki, tym będzie lepiej dla organizacji. Dbajcie Państwo o to, aby ci wszyscy ludzie ze sobą współpracowali.

Rolą dostawcy, takiego jak Microsoft, jest ułatwienie pracy na wszystkich tych poziomach. Macie pytania prawne? Proszę bardzo! Macie pytanie techniczne? Śmiało! Macie pytania organizacyjne? Dysponujemy siecią partnerów wyspecjalizowanych w poszczególnych segmentach rynku, którzy mogą Wam pomóc. Macie problem z kompetencjami? Istnieją całe procesy szkoleń. Nota bene w kwocie naszej inwestycji jest miejsce na cały proces na reskilling i upskilling – po to, aby było więcej takich osób w Polsce, które mogą pomóc w transformacji cyfrowej.

To są reguły, które stosujemy do wszystkich branż, zarówno do przemysłu, jak i bankowości. A dlaczego? Dlatego, że w dzisiejszych czasach będziemy skonfrontowani z dynamiczną alokacją kosztów. My będziemy musieli pewne rzeczy natychmiast wdrażać, a jeżeli nie wyjdą, to je natychmiast wyłączyć i zaproponować coś innego.

Jeżeli myślicie o transformacji cyfrowej, to nie pozostawiajcie jej w rękach pojedynczych osób. Informatyka jest rzeczą zbyt poważną, aby zostawić ją w rękach tylko informatyków. Musi być cały zespół, który ma różne kompetencje, aby to dobrze wyszło. 

Kolejne spotkanie z cyklu ITM_talks odbędzie się już 8 września. Gościem specjalnym drugiego odcinka będzie Adam Drewniany.

 

Więcej o ITM_talks